שינויים בהרגלי הצריכה - כיצד הישראלים משלמים על רכב?

Error message

  • Notice: Undefined offset: 1521 in user_node_load() (line 3682 of /home2/galilon/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object in user_node_load() (line 3682 of /home2/galilon/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Undefined offset: 1521 in user_node_load() (line 3683 of /home2/galilon/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object in user_node_load() (line 3683 of /home2/galilon/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Undefined offset: 1521 in user_node_load() (line 3684 of /home2/galilon/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object in user_node_load() (line 3684 of /home2/galilon/public_html/modules/user/user.module).
שינויים בהרגלי הצריכה - כיצד הישראלים משלמים על רכב?
06/23/2015 - 13:54

אם פעם ההורים שלנו יכלו להרשות לעצמם לקנות רכב במימון עצמי מלא, היום התמונה השתנתה. יוקר המחייה בשנים האחרונות מחלחל לכלל הענפים במשק וישראלים רבים לא יכולים לעמוד בהוצאות כספיות גדולות ונדרשים ליותר ויותר מקורות מימון. בפרט בשוק הרכב, הבנק הוא כבר לא הגוף הבלעדי ונראה כי ישנן אלטרנטיבות אשר יכולות לסייע לישראלים לרכוש לעצמם רכב בתנאים נוחים, כאשר לכל אחת היתרונות והחסרונות שלה. ואכן

מקורות מימון בנקאיים וחוץ בנקאיים
מקורות המימון עבור רכב חדש יכולים להגיע מהבנק או גופים חוץ בנקאיים. שני מקורות אלה דומים מאוד בכך ששניהם למעשה מעניקים הלוואה לרכישת הרכב אשר כרוכה בריבית; בשתיהן ההלוואה ניתנת עד 100% משוויו של הרכב ובשתיהן היא ניתנת בצורה מהירה יחסית. יחד עם זאת, המסגרת הבנקאית למימון רכב חדש היא הרבה פחות גמישה: גובה ההחזר החודשי כפוף לגובה מסגרת האשראי של הבנק ואופציות ההחזר לא כל כך מגוונות. בהשוואה אליה, מקורות מימון חוץ בנקאיים מאפשרים הלוואה במסגרת אשראי חיצונית ובמסלולים גמישים יותר אך ברוב המקרים הריבית על ההלוואה היא גבוהה יותר.
 
היבואן כגוף מימוני
בשנים האחרונות החלו יבואני רכב להציע הלוואות לרוכשים דרכם. מדובר בהלוואה עבור רכב חדש מיד ראשונה שמגיעה או מהיבואן עצמו או דרך חברת אשראי חיצונית. היתרון הוא שמדובר תמיד ברכבים חדשים ולעיתים ישנן הצעות מחיר אטרקטיביות, יחד עם זאת זה נחשב לאפיק מימון חוץ בנקאי ולכן לרוב הריביות גבוהות. אם אתם בוחרים בדרך זו חשוב מאוד לחשב כמה יעלה הרכב בסופו של דבר ולא להתפתות למבצעים בסגנון "רק 2800 שקלים ל- 36 חודשים!" מבלי שהבנו בכמה כסף מדובר וכמה העסקה יקרה יותר מקנייה רגילה.
 
ליסינג פרטי: במגמת עלייה בשנתיים האחרונות
ליסינג פרטי הולכת וצוברת תאוצה בשנתיים האחרונות כאחת השיטות הפופולאריות. במושג ליסינג הכוונה להשכרת רכב מחברת הליסינג (החברה המחכירה), כאשר הרכב נותר רשום על שמה לאורך כל התקופה. ההשכרה מתבצעת בתנאי מימון נוחים, אשר לרוב כוללים תשלומים חודשיים לאורך תקופה של עד שלוש שנים. השיטה למעשה הופכת את המושג רכב לנגיש ופתוח יותר בעבור ישראלים רבים מבלי להתחייב ומבלי שצריך סכום התחלתי גדול מדי. בנוסף בשיטה זו חברות הליסינג מגלגלות את ההנחות שהן מקבלות מהיבואנים לטובת הצרכן ובכך יתרונה הגדול.
 
 אז איך זה בעצם עובד?
בהתקשרות מול חברת הליסינג יתבקש הרוכש לשלם מקדמה עבור הרכב, בדרך כלל בגובה של 20% משוויו. את היתרה הוא יחזיר בתשלומים חודשיים לאורך שנתיים-שלוש. בתום התקופה, יש לרוכש מספר אופציות להמשך מימוש העסקה: הוא יכול לבחור להמשיך באותו הליסינג; לשדרג לדגם חדש יותר; או לרכוש את הרכב ובכך להעבירו לבעלותו הפרטית. הגמישות הזו הינה עוד יתרון של שיטת הליסינג הפרטי כדרך מימון לרכב חדש. חשוב לציין גם שבשיטה זו הריביות נמוכות יחסית בהשוואה לשיטות האחרות ולעיתים אף שליליות.
 
לסיכום, המשק הישראלי נמצא בתקופה לא פשוטה בשנים האחרונות והדבר בא לידי ביטוי גם בשוק הרכבים. עלויות גבוהות וחוסר אפשרות למימון עצמי מלא הניבו פתרונות בדמוי מקורות מימון לרכישה והשכרת רכב עבור נצרכן הישראלי, כאשר לכל אחת יתרונות וחסרונות משלה.