לא לגברים בלבד- ספורט אתגרי לנשים

Error message

  • Notice: Undefined offset: 1521 in user_node_load() (line 3682 of /home2/galilon/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object in user_node_load() (line 3682 of /home2/galilon/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Undefined offset: 1521 in user_node_load() (line 3683 of /home2/galilon/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object in user_node_load() (line 3683 of /home2/galilon/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Undefined offset: 1521 in user_node_load() (line 3684 of /home2/galilon/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object in user_node_load() (line 3684 of /home2/galilon/public_html/modules/user/user.module).
לא לגברים בלבד- ספורט אתגרי לנשים
11/14/2013 - 15:33

אפיקי ספורט רבים שבעבר נחשבו לגבריים בלבד מוצאים היום את דרכם ליותר ויותר נשים. הסיבות לכך הן רבות – החל מהמודעות הגוברת והולכת לצורך בשמירה על כושר גופני וחיפוש אפיקים בהם ניתן לשמור על כושר גופני לאורך זמן מבלי להשתעמם, דרך חשיפה דרך תוכניות טלויזיה דוגמת המירוץ למיליון בו הצופות נחשפות לנשים כמותן אשר משתתפות בביצוע משימות הכוללות ספורט אתגרי כזה או אחר בהצלחה ובהנאה וכלה ברצון לחוות את חווית האדרנלין המתפרץ שממש אינה שמורה לגברים בלבד.

אז על מה אנחנו מדברים כאן? אילו סוגי ספורט אתגרי נגישים בארץ?

אילו היינו בקולורדו, אז ככל הנראה פעילויות ספורט אתגרי הכוללות סקי, קפיצות בשלג, נסיעה במזחלות או אופני שלג היו הפעילויות האולטימטיביות הקורצות לנו, אבל, הטמפרטורות בארץ קצת יותר חמימות וההרים לא כל כך גבוהים ומה שיש בארץ בשפע זה לא שלג. מה שכן יש בארץ בשפע הם מים, ים, חופים ורוח.

אחת הפעילויות שהופכת יותר ויותר אטרקטיבית עבור נשים היא גלישת גלים. חופי הארץ נפרשים לאורכה ובחופים רבים ניתן לצאת עם גלשן – ולגלוש. פעילויות ספורט ימי נוספות גם הן הופכות יותר ויותר נפוצות עבור נשים – החל מקייטסרפינג – גלישת עפיפונים בה הגולשת עומדת על הגלשן ורתומה לעפיפון המספק לה את המהירות והיכולת אפילו לבצע פעלולים שונים במים עם הגלשן – וכלה בספורט גלישת רוח עם גלשן המחובר למפרש.

בארץ יש לא רק ים אלא גם יבשה ואפילו הרים – והכל עם נוף פראי טבעי מסביב. ספורט אתגרי נוסף התופס תאוצה גם לנשים היא רכיבה שטח ורכיבת הרים, סנפלינג וטיפוסי קירות וניווט רגלי. קיימים לא מעט ארגונים המארגנים טיולי שטח הכוללים מסלולים אתגריים וכמובן שאם קיים הידע והציוד המתאימים אפשר גם להתארגן לבד, לקבוע עם חברים ולצאת לשטח – עם או בלי GPS, חבלי טיפוס, אופני שטח או סוס.

אם היו מחברים לסוס מנוע... בוודאי היו קוראים לו טרקטורון. בין פעילויות הספורט האתגרי המתאימות במיוחד גם לנשים נמצאים כל סוגי הספורט האתגרי הממונע – טרקטורונים, ג'יפים, ריינג'רים וכיוצא בזה – וגם אלו הופכים יותר ויותר קורצים עבור הנשים שבחבורה.

באיזה גיל אפשר להתחיל?

סוגי ספורט אתגרי רבים ניתן להתחיל בכל גיל, אך מספר סוגי אתגרים דורשים גיל מינימלי (ולפעמים גם מקסימלי) להשתתפות. ניתן להשתתף בספורט אתגרי ממונע מרגע קבלת רישיון נהיגה אולם במקומות רבים, השכרת טרקטורון, ג'יפ או ריינגר מותנית לא רק בקיום רישיון נהיגה בתוקף אלא גם בהיות הנהגת מעל לגיל 24 ועם ותק של שנה או שנתיים לפחות בנהיגה. מהצד החיובי של העניין – לפני הטיפוס על הג'יפ – לא חייבים במתיחות.

גם צניחות חופשיות (בליווי מדריך) מוגבלות לילדות מגיל 12, ועד גיל 18 הן יזדקקו לאישור הורים כדי לצנוח. צניחה חופשית גם מותנית בקבלת אישור רפואי מגיל 55 ומעלה. בדומה לצניחה חופשית, גם השתתפות בצלילות ובקורסי צלילה מוגבלת מגיל 12 לצלילה חופשית ולגיל 15 לצלילת מכשירים.

 ספורט מומלץ לבצע בכל גיל, וספורט אתגרי הוא בראש ובראשונה ספורט לכל דבר. כיוון שמדובר בענפי ספורט שכוללים גם מהירות או סיכון, רצוי להכנס לכושר כללי לפני שמתחילים להכנס לתחום הספורט האתגרי, וכמובן לבצע חימום ומתיחות לפני הפעילות עצמה.

נשים המצטרפות היום לקורסי גלישת גלים ורוח, חוגי סיירים וניווטים וטיולים אתגריים הכוללים טיפוס מצוקים וסנפלינג הן נשים בטווח גילאים רחב, החל מצעירות הרואות בעיסוק תחביב שהוא לא רק בריא אלא גם מגניב, וגם נשים מבוגרות יותר שדווקא הסביבה המשתנה תדיר והאימון שאינו מונוטוני מאפשר להן לשמור על הכושר מבלי להשתעמם, עם מלאי מוטיבציה שגולש גם מעבר לשמירה על הכושר ומגיע גם לחברה האנושית בה פוגשים במסגרות אלו וגם לנופים והטבע שעוזרים קצת להוציא משגרת הכרך המעיקה.

על מה כדאי להקפיד בהתחלה?

כמו כל פעילות אחרת הדורשת מיומנות, כדאי להתחיל ולבנות א המיומנות לפני שקופצים לתוך הגלים הגבוהים, או המצוקים התלולים. כיום ישנם קורסי לימוד ספורט אתגרי המתקיימים במסגרת יחידנית או קבוצתית ומיועדים לנשים. מסגרת כזו עוזרת להעלות את הבטחון בהדרגה, וגם את המורל.

כדאי להתחיל ללמוד את היסודות ולתרגל אותם בסביבה בה האתגרים קלים יותר. למשל בנושא גלישה – רצוי להתחיל בסביבה שקל בה לתרגל חתירה, ובעיקר סביבה שאין בה הרבה גולשים אחרים. סביבה שאינה צפופה היא גם סביבה בטוחה יותר, סביבה שאינה צפופה היא הסביבה המתאימה ביותר לגולשים חדשים, ומאפשרת להם לצבור מיומנות ובטחון מבלי לסכן את עצמם ואחרים.

גם כאשר מדובר בפעילויות אתגריות אחרות הכניסה לתחום היא הדרגתית. בצניחה ניתן להצטרף לצניחה עם מדריך מנוסה או לעבור קורס צניחה בו היסודות ילמדו לפני ביצוע הצניחה בפועל. בדומה, גם תחום הצלילה מכניס את הצוללות החדשות בהדרגה, לעתים השלבים הראשונים מתבצעים בבריכה ותמיד יהיו במים רדודים יחסית לפני החשיפה לכחול הגדול ומעמקיו.

השתתפות בספורט אתגרי מתגמלת במיוחד הן בגלל החשיפה לטבע, ההתמודדות עם תנאים סביבתיים המשתנים משניה לשניה וכן היכולת לפתוח ולשמור על כושר בדרך שאינה מונוטונית ומשעממת. שילוב פעילות גופנית כוללת עם בילוי בקרב חברים בחיק הטבע הוא שילוב אולטימטיבי שנשים בארץ מתחילות לגלות ולקחת בו חלק הולך וגדל.