כריכים ובריאות הילד

כריכים ובריאות הילד
09/14/2009 - 21:07

לקראת סיום חופשת הקיץ וחזרת הילדים לבית הספר שירה נחושתן, דיאטנית קלינית במרכז הרפואי זיו על כריכים מזינים וטעימים התורמים לבריאות הילדים.
 
אכילה נכונה במהלך הילדות תסייע לאכילה מאוזנת ובריאה בגיל מבוגר לקראת שנת הלימודים החדשה, מסבירה שירה נחושתן, דיאטנית קלינית במרכז הרפואי זיו, כי הרגלי אכילה נכונים במהלך הילדות יסייעו לאכילה מאוזנת, בריאה ולמניעת השמנה וחסרים תזונתיים בגיל מבוגר יותר.

"הארוחה הנשלחת לבית הספר עם הילד אינה חייבת להיות לחם עם שוקולד, אלא מומלץ שתהיה ארוחה מרעננת, מזינה וגם טעימה", אומרת נחושתן.
נחושתן מסבירה, כי ארוחת הבוקר לפני בית הספר חשובה מאוד, נותנת אנרגיה לגוף ועוזרת להתרכז בלימודים, וממליצה לדוגמא על ארוחת בוקר הכוללת: פרוסת לחם עם גבינה 5% וירק, או דגנים עם חלב או עם יוגורט. בנוסף, מומלץ לנסות לשלב סוגי לחמים המכילים קמח מלא ודגנים, לגוון את הכריך בלחמים לסוגיהם: לחמנייה, לחם מלא, פיתה.
כדאי גם להכניס לכריך מוצרים בריאים ומזינים לפחות ארבעה ימים בשבוע כגון: גבינה לבנה 5%, חומוס, פסטרמה הודו, ביצה, טחינה, אבוקדו, טונה ועוד.
השתדלו להוסיף ירקות ליד או בתוך הכריך לפי העדפותיו של הילד.

במידה שהילד מעוניין בממרח מתוק ניתן להשתמש בממרחים העשירים ברכיבים תזונתיים חיוניים שלא מבוססים על סוכר ושומן בלבד, למשל: שוקולד חרובים, חלבה, חמאת בוטנים, ריבת פרי דבש, ובכל מקרה כדאי להגביל ממרחים מסוג זה לפעם בשבוע.
נחושתן אומרת, כי בימים חמים מומלץ להימנע משימוש בממרחי ביצים, מיונז או חומוס בשל נטייתם להתקלקל מהר ובנוסף, מומלץ לשלוח את הילד לבית הספר עם בקבוק של חצי ליטר מים לפחות ולהימנע ממיצים, תרכיזים מתוקים ומשקאות המבוססים על קקאו. "לימים ארוכים בבית הספר או לפני חוג או פעילות גופנית ציידו את ילדיכם במנת אנרגיה זמינה, כמו: פירות, חטיפי גרנולה וקורנפלקס, פירות יבשים, בייגלה ועוד..", אומרת נחושתן.

והחשוב ביותר לערב את הילד בשיקולי המזון והפעילות הגופנית ולשמש דוגמה.
כאשר יבין הילד, כי האוכל הלא בריא גורם לו לעייפות וחוסר בריאות, או כאשר ישתתף בעריכת הקניות והכנת המזון בצוותא יצרוך יותר ירקות, פירות ומזון בריא במקום חטיפים. כדאי גם לקרוא עם הילד את המרכיבים שבחטיפים על גבי האריזה ולפרש לו אותם, כך שיבין כי חטיפים הכוללים חומרים משמרים, צבעי מאכל ומזון מתועש אינם בריאים עבורו.
בנוסף, מומלץ להגביל את שעות הצפייה בטלוויזיה ובמחשב לאחר שעות בית הספר לשעתיים ביום, עדיף ששאר היום יהיה מוקדש למשחקים עם חברים ולזמן איכות עם המשפחה ולהקפיד על פעילות גופנית יומיומית ויזומה שתורמת לבריאות ושמירה על משקל תקין. צילום ארוחה בריאה ומזינה – עומר שביט